Jäykkä, jäykempi, jäykkis?

Usein kuulee tuttujen (ja tuntemattomienkin) ratsastajien valittelevan kun kehonhallinta pettää kesken treenien, lihakset on jumissa, ei pysty istumaan oikein kun jostakin kiristää tai hevonen ei vaan toimi niinkuin haluaisit. Toki syitä hevosen “toimimattomuuteen” voi olla monia, mutta usein syy ei löydy satulan alta vaan päältä. Ratsukon on vaikea toimia hyvin yhteen jos jokin osa-alue mättää. On mahdotonta kulkea rennosti ja tahdikkaasti jos hevonen on jumissa. Yhtä vaikeaa on myös se, jos ratsastaja on jumissa, ei pysty mukautumaan liikkeisiin eikä suorittamaan tehtäviä oikein. Kuvittele itse selässäsi istumassa jäykkä perunasäkki tai elastinen, liikkeisiin hyvin mukautuva “perunasäkki”. (; Teet siis palveluksen niin itsellesi kuin hevosellesikin pitämällä itsesi mahdollisimman hyvässä ja vetreässä kunnossa. Jo pelkästään lonkankoukistajien kunnollisella venyttelyllä saatat huomata, että oho, jalat tuntuukin 10cm pidemmiltä satulassa.

Ratsastusesite (kopio) 2

Entä kuinka moni suorittaa itselleen yhtä huolellisen alkuverryttelyn kuin hevoselleen? Aika harva. Yleensä näkee ihmisten kiipeävän jo tallin edessä hevosen selkään ja siitä lähdetään lämmittelemään hevosta. Toki, lämpenet samalla itsekin, mutta olisiko miellyttävämpää kun pääsisit optimaaliseen istuntaan heti ensi askeleista lähtien, ainakin hevoselle. Mitäpä jos tapahtuukin jotain äkillistä heti selkään kiipeämisen jälkeen? Kylmät lihakset ovat paljon alttiimpia venähdyksille ja vammoille kun lämpimät lihakset. Mitäpä jos ottaisit rutiineihisi myös oman itsesi lämmittelyn?

Tästä riittäisi asiaa vaikka kuinka, mutta jätetään tällä kertaa tähän.. Jos kuitenkin tunsit piston jäykissä lihaksissasi, laitappa sähköpostia tai soittele, niin rakennellaan sinulle lajiasi tukeva treeniohjelma.

Tsau!

// Tiina

Comments are closed.